Priroda

Koliki su troškovi mobilnosti izraženi u zdravlju ?

Naša želja za mobilnošću ima visoku cijenu. Provodimo sve više i više sati zaglavljeni u saobraćaju. Posljedice: stres, duševne bolesti i tjelesne bolesti.

Vrijeme saobraćajnih gužvi

Bogota, Moskva ili Mumbai: glavni gradovi širom svijeta nadmeću se za prvo mjesto među najnapučenijim metropolama. U glavnom gradu Kolumbije vozači trenutno gube ukupno 272 sata godišnje, što je ekvivalent 11 dana, u saobraćajnim gužvama. U Rimu, Dublinu i Parizu vozači provode oko 10 dana godišnje u prometu; u Moskvi gotovo 9 dana.

 

Dvostruko više vozila nego prije 20 godina

Saobraćajne gužve odavno su postale svakodnevna stvarnost i ne čudi: 1996. godine na cestama je bilo oko 670 miliona vozila; dva desetljeća kasnije taj je broj iznosio 1,32 milijarde širom svijeta. Najviše vozila po osobi može se naći u Finskoj, gdje je registrovano 1,07 automobila po glavi stanovnika. SAD su na četvrtom mjestu.

Saobraćajna zagušenja u Aziji

Kina, naseljena zemlja sa oko 1,3 milijarde stanovnika, već ima više od 300 miliona registrovanih vozila. To otprilike odgovara cjelokupnom američkom stanovništvu. Zastoj u saobraćaju na kineskoj autocesti 110, toliko je legendaran da je dobio vlastiti Wikipedia zapis. U avgustu 2010., prometni haos između Pekinga i Tibeta usporio je hiljade vozila na više od 100 kilometara i trajao je dvije sedmice. Ipak, saobraćajna gužva u dužini od 176 kilometara između dva francuska grada Lyon i Pariz, izmjerena 1980. godine, još uvijek drži rekord.

Stres u saobraćaju pogađa srce

Vožnja kreni-stani ne samo da ne oduzima naše vrijeme, već ugrožava i naše fizičko i psihičko zdravlje. Nisu to samo nesreće: njemački doktori otkrili su da su srčani udari posebno česti kada su pacijenti bili u prometu neposredno prije toga - bilo u vlastitom automobilu ili javnom prijevozu. Uzrok? Stres, ali vjerovatno i onečišćenje zraka, posebno emisija čestica. Zbog koncentracije čestica, automobili koji čekaju u prometnim gužvama ili na crvenim svjetlima do 40 posto su više štetni za okoliš od automobila koji se kreću.

Gubitak autonomije

Konkretno, vozači koji redovno provode mnogo sati na cestama sklonim prometnim gužvama, trpe gubitak autonomije nad svojim životima. Putnici vikendom koji redovno putuju više od 500 kilometara na posao prijavljuju bolest znatno češće zbog psiholoških poremećaja nego zaposlenici koji na posao ne prelaze više od 20 kilometara. Britansko fiziološko društvo objavilo je novu rang listu faktora stresa: „kašnjenja na putu za posao“ na 12. su mjestu, ispred prijetnje terorizma i gubitka pametnog telefona.

Saobraćajne gužve su pop kultura

Woodstock festival 1969. godine je legendaran - pa i zbog saobraćajnih gužvi koje je uzrokovao. Otprilike 500.000 posjetilaca krenulo je na festival u gradiću Bethel u New Yorku, što je stvorilo zastoje tokom trodnevnog festivala. Zabilježene su gužve na cestama koje vode do događaja dugačke od 35 do 100 kilometara. Joni Mitchell, koja je napisala festivalsku himnu "Woodstock", odbila je savjet svog menadžera da prisustvuje festivalu. Umjesto da se zaglavila u saobraćaju, odlučila se gledati festival na TV-u.

Rješenja na vidiku

Veliki gradovi poput Londona, Stockholma i Singapura regulišu poplavu automobila sistemom naplate. U nekim kineskim gradovima dozvole za nove automobile izdaje lutrija kako bi se ograničio broj privatnih automobila koji voze unutar gradskih granica. Tallinn, glavni grad Estonije, nudi svojim građanima besplatan javni prijevoz. Sistemi za iznajmljivanje bicikala eksperiment su u cijelom svijetu. U Globalnom indeksu Biciklističkih gradova 2019. godine, Hangzhou je zauzeo prvo mjesto među većim gradovima. Kineski grad, smješten oko 200 kilometara južno od Šangaja, uspostavio je sistem za iznajmljivanje bicikala s 3.500 stanica i oko 80.000 bicikala.
Ekonomija dijeljenja takođe bi mogla pomoći: jedan automobil, četiri putnika! Aplikacije pametnih telefona sve više mogu okupiti ljude s njihovim različitim potrebama za mobilnošću. Taksisti bez vozača, koje zagovaraju planeri prometa širom svijeta, čini se da nisu toliko pogodni za smanjenje prometnih zagušenja koliko su se nadali. To je zaključak izvučen iz simulacije koju je na švicarskom univerzitetu ETH Zurich proveo Institut za planiranje prometa i sisteme.

References

http://inrix.com/press-releases/scorecard-2018-de/
https://subscribers.wardsintelligence.com/analysis/world-vehicle-population-rose-46-2016 
https://www.weforum.org/agenda/2015/10/these-are-the-countries-with-the-most-vehicles-per-person/
https://www.scmp.com/news/china/economy/article/2088876/chinas-more-300-million-vehicles-drive-pollution-congestion
https://en.wikipedia.org/wiki/China_National_Highway_110_traffic_jam
https://www.forbes.com/pictures/gide45fdi/lyon-paris-france-febr/#3e8c5a433b8d
https://www.wissenschaft.de/umwelt-natur/stau-attackiert-das-herz/
https://www.helmholtz-muenchen.de/aktuelles/uebersicht/pressemitteilungnews/article/26522/index.html
https://www.medicalnewstoday.com/articles/312570.php
https://www.aerztezeitung.de/kooperationen/pro_dialog/article/961992/mobilitaet-pendler-stressfalle.html
https://www.physoc.org/blog/scientists-and-social-media-can-you-tweet-your-way-to-impact/
https://bestclassicbands.com/joni-mitchell-woodstock-song-2-27-18/
https://kommunal.de/city-maut-nahverkehrsabgabe
https://www.dw.com/de/lotterie-autozulassungen-in-peking-werden-verlost/av-37117909
https://www.visittallinn.ee/ger/tourist/planung/nahverkehr/offentliche-verkehrsmittel
https://coya.com/bike/index-2019
https://www.agora-verkehrswende.de/fileadmin/Projekte/2018/Stationslose_Bikesharing_Systeme/Agora_Verkehrswende_Bikesharing_WEB.pdf
https://www.digitaltrends.com/mobile/best-ride-sharing-apps/
https://www.ethz.ch/content/main/de/news-und-veranstaltungen/eth-news/news/2019/06/fahrerlos-im-stau.html