Historičari su utvrdili činjenice

Kao i mnoge druge kompanije, intenzivno smo istraživali Weledinu situaciju i kako se rukovodstvo kompanije ponašalo u periodu između 1933. i 1945. godine.

Weleda između 1933. i 1945. godine

Osnovana 1921. godine, Weleda se može osvrnuti na dugu i uspješnu historiju. Međutim, dio ove historije bio je zasjenjen diktaturom Nacionalsocijalističke (nacističke) partije u Njemačkoj i Drugim svjetskim ratom. Kao i mnoge druge kompanije, intenzivno smo istraživali Weledinu situaciju i kako se rukovodstvo kompanije ponašalo u tom periodu.

Kakva je bila situacija za Weledu tokom nacističke ere?

Kao antropozofski orijentisana kompanija, Weleda je više puta bila na ivici zabrane proizvodnje tokom nacističke diktature, nakon što je Antropozofsko društvo zabranjeno u Nemačkoj 1. novembra 1935. Weleda je mogla da nastavi proizvodnju samo u Nemačkoj jer je bila švajcarska kompanija, a Švicarska je zauzela neutralan stav prema nacističkoj Njemačkoj.

U svojoj knjizi Weleda od 1921. do 1945. (1), istoričar Uwe Werner opisuje osnivanje kompanije i njenu društvenu, ekološku i ekonomsku viziju. Werner također opisuje period od 1933. do 1945. godine kao vrijeme “preživljavanja u neljudskom okruženju”. Iako se kompanija nije bavila aktivnim otporom, moglo bi se govoriti o pasivnom otporu, objašnjava istoričar. Prema njegovom istraživanju, Weleda nije učestvovao u nehumanoj politici nacističke diktature.

Da li je Weleda bila svjesna eksperimenata s upotrebom kreme za zaštitu od smrzavanja na zatvorenicima?

Weleda je 1943. godine izvršila jednokratnu isporuku 20 kilograma kreme za zaštitu od smrzavanja njemačkim oružanim snagama (1). Dostava je otišla na privatnu adresu Sigmunda Rašera u Minhenu. On je u to vrijeme bio štabni ljekar u njemačkom ratnom zrakoplovstvu i vodio je tajne eksperimente na zatvorenicima u koncentracionom logoru Dachau za SS, elitnu gardu nacističke partije. Weleda nije imala pojma kako će se krema koristiti. Rascher je podvrgavao zatvorenike u koncentracionom logoru Dachau eksperimentima hipotermije i koristio kremu za zaštitu od smrzavanja u kombinaciji s tim. Zbog stepena tajnosti, Weleda nije znala za upotrebu kreme. To je otkriveno tek kasnih 1990-ih, kada je Weleda saznala za to. Kompanija je duboko požalila zbog toga i uputila pismeno izvinjenje neprofitnoj organizaciji, Djeca kampanje Holokausta (njemački: Aktion Kinder des Holocaust – AKdH). Osim toga, Weleda je otvorila arhivu svoje kompanije za naučnu analizu, koju je preduzeo Odsjek za historiju Univerziteta u Bazelu. Povjesničari (2) su proveli temeljno istraživanje i zaključili da Weleda nije imala saznanja o eksperimentima s kremom za zaštitu od smrzavanja.

Kako je baštovan Franz Lippert bio povezan sa Weledom?

Franz Lippert (3), bio je majstor vrtlara koji je osnovao i upravljao vrtom ljekovitih biljaka Weleda u Schwäbisch Gmündu. U jesen 1940. godine napušta posao nakon 16 godina rada u kompaniji u toj ulozi. Od septembra 1941. bio je zadužen za eksperimentalni rad u biodinamičkom uzgoju u njemačkom istraživačkom institutu (DVA) u Dachauu. DVA "biljna bašta", kako su ga zvali, smatrala se dijelom koncentracionog logora, ali se nalazila izvan samih prostorija logora. Pokušao je da olakša položaj zatvorenika. O tome svjedoče izjave (4) bivših zarobljenika nakon završetka rata. Lippert je na ovom poslu ostao do marta 1945. godine, tokom kojeg je radio samo na biodinamičkom uzgoju biljaka. Prema istraživanju istoričara Uwea Wernera, "Lippert se također mora smatrati svjedokom višegodišnjeg sljepila za režim, čija je neljudska priroda prekasno skrenula pažnju." (5) Nakon rata, civilni sudski postupak protiv Lipperta, vođen u sklopu procesa denacifikacije u Njemačkoj, obustavljen je u septembru 1948. godine, uz obrazloženje da on „uopšte nije inkriminiran“ (6). Kada je njegov radni odnos u Weledi prestao u jesen 1940. godine, više nije bilo kontakta između Lipperta i kompanije.

Zašto Weleda podržava Fondaciju Sjećanje, odgovornost, budućnost (EVZ)?

 EVZ Fondacija (njemački: Stiftung Erinnerung Verantwortung, Zukunft) podržava projekte koji se suočavaju sa istorijom, kampanje za ljudska prava i posvećen je pomoći žrtvama nacističkog režima. Osnovan je 2000. godine, sa zadatkom da isplaćuje reparacije osobama koje su bile podvrgnute prisilnom radu pod nacističkim režimom. Osnivački kapital dala je njemačka država i njemačka poslovna zajednica. Weleda je također doprinijela EVZ-u, iako kompanija nije zapošljavala prisilne radnike niti se bavila krivim aktivnostima. Weleda se pridružila fondaciji kako bi priznala zajedničku odgovornost njemačke poslovne zajednice za nepravde počinjene tokom nacističkog režima. Razlog koji je tadašnji menadžment Weleda naveo je: "Weleda AG nikada u svojoj istoriji nije zapošljavala prisilne radnike. Međutim, ona priznaje zajedničku odgovornost Nijemaca za nepravdu koju su pretrpjeli prisilni radnici pod nacističkom vlašću u Drugom svjetskom ratu. krajem decembra 2000. pridružio se fondaciji, koju je pokrenula njemačka poslovna zajednica, uz odgovarajući doprinos."

Cultural diversity is one of Weleda’s core principles

Fašizmu, antisemitizmu, nacionalizmu i rasizmu nije mjesto u našoj kompaniji. Naše vrijednosti i naša korporativna kultura stoje u suprotnosti sa tako duboko neizrecivim i nehumanim načinima razmišljanja i djelovanja. Kulturna raznolikost nam je važna; inspirativno je i moćno. Weleda ima podružnice u 22 zemlje. Sa svim ljudima njegujemo odnose poštovanja. Naši osnovni principi, koji nas vode od našeg osnivanja su:

  • Mislimo, osjećamo i djelujemo holistički.
  • Preuzimamo odgovornost za svoje postupke.
  • Poverenje stvaramo kroz otvorenost i iskrenost.
  • Poslujemo zdravo i efikasno, jer ekonomski uspjeh mnoge stvari omogućava.
  • Inspiriramo ljude za snagu prirode.

Izvori:

(1) See Uwe Werner, Anthroposophen in der Zeit des Nationalsozialismus [Anthroposophists in the Time of National Socialism], p. 361.

(2) Prof. Dr. Heike Haumann, History Department, University of Basel, letter of 1 June 1998.

(3) See Uwe Werner, Anthroposophen in der Zeit des Nationalsozialismus [Anthroposophists in the Time of National Socialism], p. 330ff.

(4) See Uwe Werner, Anthroposophen in der Zeit des Nationalsozialismus [Anthroposophists in the Time of National Socialism], p. 332.

(5) See Uwe Werner, Anthroposophen in der Zeit des Nationalsozialismus [Anthroposophists in the Time of National Socialism], p. 285.

(6) See Uwe Werner, Anthroposophen in der Zeit des Nationalsozialismus [Anthroposophists in the Time of National Socialism], p. 334, note 122

Werner, Uwe: Anthroposophen im Nationalsozialismus (1933–1945) [Anthroposophists in National Socialism (1933–1945)], Oldenbourg Verlag, Munich, 1999.

Werner, Uwe: Das Unternehmen Weleda 1921–1945 [The Company Weleda 1921–1945], 1st edition, Berliner Wissenschafts-Verlag, Berlin, 2014.

Selg, Peter: Rudolf Steiner, die Anthroposophie und der Rassismus-Vorwurf [Rudolf Steiner, Anthroposophy and the Accusation of Racism], 1st edition, Verlag des Ita Wegman Instituts, Stuttgart, 2020.

Heisterkamp, Jens: Schatten der Vergangenheit [Shadow of the Past], Aktion Kinder des Holocaust [Children of the Holocaust Campaign]

Sonntags Zeitung, Arlesheim/Switzerland: Crème für KZ Weleda bedauert [Weleda Regrets Cream for Concentration Camp], in: Aktion Kinder des Holocaust, http://www.akdh.ch/ps/ps_05.html.

Anthroposophie gegen Rassismus [Anthroposophy Against Racism]

Stiftung EVZ – Erinnerung Verantwortung, Zukunft [Remembrance, Responsibility, Future Foundation]